fredag 22 maj 2009

Godmorgon!

God morgon alla lediga människor, hehe, själv börjar jag inte jobba förrän vid 11 idag. Längtar redan till på tisdag när jag är ledig... Tänkte bara visa lite hur det såg ut när jag gick till jobbet igår.


Så här blir det när man tar direkt mot solen och personligen tycker jag att det ser rätt fint ut.

Detta gullregnsträd finns att beskåda utanför jobbet, hade ingen aning om det förrän jag upptäckte den igår, gullregn är ju så vackert men ack så giftigt... Igår så skulle jag ge mig på något som jag aldrig gjort förut, jag skulle nämligen laga till lite bearnaisesås. Enligt receptet så krävdes det att man var van i köket och det anser jag mig nog vara, hehe, var man nybörjare så rekommenderade de att man köpte färdiggjord från affären, allt enligt den hederliga Rutiga Kokboken. Detta skulle väl inte vara någon match för mig. Jag började med att koka ihop vatten, vinäger, lök, pepparkorn (redan där började det, det skulle vara vita men jag hade bara svarta hemma), persilja och lök (även här fick jag göra lite ändringar, det skulle vara gul och jag hade bara röd hemma). Snacka om att vara förberedd! Kokade iallafall ihop det, samtidigt som jag smälte smöret och separerade 3 äggulor. Silade av den lilla lagen som vara kvar, lite i minsta laget, jag hade låtit den koka för länge. Satte en kastrull i vattenbad och hällde i äggulorna och lagen, började vispa med elvispen och vispade ner det smälta smöret i en fin stråle, allt enligt konstens alla regler. Efter ett tag så började det dyka upp klumpar i min sås, hm, men jag fortsatte att vispa och givetvis blev det mer klumpar. När allt smör var slut så kryddade jag med dragon och tomatpure, då kallas det choronsås, men den såg inte ut som nån sås precis. Tror ni att den hade skurit sig eller? Det är bara förnamnet. Efteråt läste jag lite mer noga, exakt hur man skulle göra, det var så dags då, och det jag hade missat totalt var att vattenbadet skulle vara på medeltemperatur, inte stormkoka som jag hade gjort, hehe. Så till nästa gång vet jag ju det så då kanske det går bättre...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar