tisdag 29 september 2009

Ta fast dina tidstjuvar!

Gårdagens Metro hade en intressant artikel om tidstjuvar och jag tillhör dem som verkligen är drabbade. T. ex när jag sitter vid datorn och vips har det gått flera timmar, snacka om att inte får något gjort. Tv:n är nästan ännu värre, har jag väl satt mig i soffan så är det rätt kört att få något vettigt gjort. Här kommer några tips från Mats Eneroth, som jag också har haft som lärare och han är verkligen jättebra på det han gör.


1. Skriv upp vad du gör under några dagar. Vanliga tidstjuvar: Långa fikapauser och luncher, tv-tittande, mess, slösurfande, Facebook och snackiga kompisar.

2. Sabotera för dig själv. Självdisciplin är svårt, se till att du slipper ha det. Stäng av mobilen. Släng tv:n. Dra ur nätverkssladden. Eller låt bli att berätta för kompisarna var du är, så kommer ingen förbi och vill fika.

3. Gör mycket, så hinner du mer. Om du vet att du ska göra något annat på kvällen så hinner du det du ska under dagen.

4. Planera. Lägg fem–tio minuter varje kväll på att tänka över vad du ska göra nästa dag och nästa vecka. Avsätt tid för studier och sätt upp dagliga mål. Bocka av så att du ser att det går framåt. Sådant ger motivation. Avsätt också tid för ledighet.

5. Våga prioritera bort. Sluta med saker du inte tycker är så viktiga

6. Ha kul. Plugga eller jobba med sådant du gillar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar