lördag 12 september 2009

En höstresa till Småland

Nu är jag hemkommen från Småland och det har varit en relativt lugn & skön vecka med gott väder.


Jag är ju ganska bra på att dra igång projekt, dessvärre inte fullt lika bra på att avsluta dem...
Denna vecka var det källarröjning som stod på agendan, paranteserna bara bävade men jag var fast besluten att genomföra det. Det är inte klokt vad saker som fanns där, mina och brorsans gamla skolböcker, gamla tidningar och almanackor mm, jag blev riktigt nostalgisk. Det som inte skulle slängas hamnade i lådor och påsar för vidare färd till en second handbutik. Jag tror att de tyckte det var rätt skönt att bli av med lite grejer oxå, åtminstone inbillar jag mig det och jag hoppas att de fortsättar att rensa i resten av huset, fastän jag inte är där och övervakar, hehe.


I onsdags morse åkte vi ut till Kronobäck, det var en vacker morgon och ljuset ska vi bara inte prata om.

När jag klev ur bilen så sa det bara slurp och på bara några sekunder så var skorna dyngsura av all dagg. Tack och lov så fanns det gott om resurser, det var bara att välja rätt storlek!

Pappa och brorsan var ute i skogen med några för att kolla vilka områden och träd som så småningsom ska fällas. Själv tog jag mig en promenad i omgivningen med kameran i högsta hugg.



Denna bild är jag bara så nöjd med, tänk vad vacker ett gammalt rostigt oljefat kan vara med rätt ljus.

På hemvägen kollade vi om det fanns några kantareller, det har ju varit lite torrt i markerna så det var en chansning. Jag hittade först några taggsvampar med de fick stå kvar.

Slutligen hittade vi iallafall kantareller.

... och vilken skörd sen :).

Mot slutet av veckan bjöds det både på kroppkakor och ostkaka som mamma hade gjort, hur gott som helst. Kanske inte i enlighet med LCHF men ibland får man göra undantag :).

Det är så skönt att komma ut på landet ibland, klockan nio på kvällen är det alldeles mörkt tyst och stilla, lite skillnad mot en stad som aldrig sover.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar