måndag 13 september 2010

Tre veckor!

Idag är det exakt tre veckor sedan jag slutade röka. Det var nog en och annan som undrade vad som tagit åt mig och om sanningen ska fram så undrar jag det också - fortfarande. Jag har inte precis tillhört den gruppen av rökare som har pratat om att sluta röka, snarare tvärtom, tanken på att sluta har inte ens funnits i min fantasi. Så hur kom det sig då att jag faktiskt har slutat?

Jo, jag var på en kurs i våras, hade inget med rökning att göra. Det var lite blandat med folk både från Stockholm och Malmö. Vi rökare höll ihop, precis som vi brukar göra. Så var det en tjej från Stockholm som berättade att hon hade slutat röka och det utan besvär alls, allt tack vare en bok. Jag vet inte varför men jag blev bara så nyfiken att jag för första gången i mitt liv faktiskt började överväga tanken.

Boken heter Äntligen icke-rökare och är skriven av Allen Carr.

Jag kollade upp den på nätet och beställde den från Adlibris för endast 44 riksdaler - alltså ingen förmögenhet för att utföra detta experiment. Jag satte 6/6 som datumet med stort D. Det funkade i tre dagar, sen började jag igen. Jag vet så väl varför det misslyckades då. Jag hade inte tagit det på allvar utan mest som en kul grej för att testa om det gick. Så ett nytt datum bestämdes till den 24/8.

Och nu har det gått betydligt bättre eftersom jag faktiskt har klarat tre veckor hittills. Jag ska erkänna att jag kan längta efter en cig och att doften är trevlig och det där med att man inte skulle äta istället för att röka har väl inte fungerat så bra på mig heller. Men skam den som ger sig jag ska nog ta och läsa boken igen, tredje gången gillt. För trots allt så har ju nikotinet gått ur kroppen och det är endast hjärnan som håller på och spökar.




Så om ni har funderingar på att göra som jag - köp då boken. Lägg ner det där med alla nikotinsubstitut som de har hittat på, det är ju faktiskt främst nikotinfria vi ska bli. Dessa substitut kostar ju en förmögenhet och är beroendeframkallande, så köp boken och lägg cigarettpengarna på något trevligare istället. Själv har jag öppnat ett konto och lägger under 1000 kronor i månaden och det blir ju lite så småningom och en Thailandsresa nästa vinter är det som hägrar...

2 kommentarer:

  1. Jäklar vad bra du är Catrin!
    Blev lite förvånad att du beslutat dig för att sluta för som du själv säger så är det inte nåt du verkar ha funderat på (har aldrig hört dig sucka över att det är dags att sluta). Nu är de värsta veckorna över. En dag kommer du uppleva känslan av att ta ett glas öl och inte ens få en tanke på en cigg, den känslan är obetalbar!

    Go, girl!! :)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack Lillan det värmde gott!
    Kram

    SvaraRadera