fredag 19 juni 2009

Kreativ Insikt - omtanke & eftertanke.

Jag fick ett nyhetsmail från Carolina Gårdheim, grundaren av Kreativ Insikt. Det är alltid lika trevlig när dessa mail kommer men denna gången var det något alldeles särskilt. Det känns som om jag kunde ha skrivit det själv, nästan i alla fall, för det är sådant jag har funderat och tänkt på själv och jag tror inte att jag är ensam om det. Dessa tänkvärda ord vill jag gärna dela med mig av så här kommer hennes senaste nyhetsbrev.

Var hittar vi tryggheten idag?

Det skrivs mycket om att vi har fler och fler stressjukdomar, fler utbrända och fler deprimerade i vårt samhälle idag än tidigare. Somliga tror att det beror på att vi är lata och känner efter för mycket. Andra tror att det beror på miljöförstöringen eller den teknologiska utvecklingen. Ytterligare andra uppger andra anledningar och orsaker.

Historisk tillbakablick

Människan har i alla tider till stor del sökt tryggheten utanför sig själv - i stammen, i familjen, i byn, i arbetet, i religionen. Det har varit enkelt och självklart, eftersom vi har haft en naturlig tillhörighet. Vi har tillhört en stam eller en familj, vi har oftast haft en arbetsuppgift/ett arbete genom livet, vi har tillhört en kyrka eller religion, vi har bott i samma samhälle hela livet ut.
Alla i vår närmsta omgivning har haft en någorlunda liknande värdegrund som vi har tagit till oss och använt för vårt beslutsfattade. Även om det har funnits konflikter och olika syn på livet så har det funnits auktoriteter att fråga på livets alla områden (byäldsten, doktorn, prästen, brukspatronen etc).
Det går alltså ganska bra att söka vår trygghet i omgivningen, för den är någorlunda homogen och ger oss EN uppsättning värderingar som vi kan följa livet igenom.


Förändringens vindar blåser

Idag ser vårt samhälle inte alls ut på detta sätt längre. Vi har inte samma arbete livet igenom, oftast inte heller samma familj. Vi tillhör troligen inte någon särskild kyrka, eller byter religion eller andlig åskådning, och flyttar mellan flera olika samhällen och kanske även samhällsklasser.
Men vad händer med oss när vi fortfarande gör på samma sätt som tidigare - nämligen söker vår trygghet i vår omgivning?
Vi möter nuförtiden under livet en mängd olika uppsättningar värderingar, ofta parallellt - en på arbetet eller i skolan, en i familjen, en i området där vi bor, en eller snarare flera på nätet, en eller flera bland dem som vi har fritidsintressen gemensamt med etc.
Vår vana trogen försöker vi att leva upp till och anpassa oss efter alla dessa olika värdegrunder på en gång. Inte konstigt om det blir många upplevda krav att leva upp till! Så många att många av oss inte längre orkar hela livet i ett svep, utan blir stannade av kroppen på ett sätt eller annat någon eller flera gånger i livet.
Kroppen (eller själen) talar på så sätt om för oss att vi inte kan leva upp till alla dessa olika kravbilder som vi omger oss med.

Men vad kan vi göra då?

Kan vi fortsätta så här? Jag tror inte det. Vi behöver sluta att söka tryggheten utanför oss, en tidigare framgångsrik strategi som idag inte längre fungerar. Jag tror att hela mänskligheten är i starkt behov av att vända fokus inåt istället. Det enda som är stabilt i vår föränderliga värld är ju vi själva, det vi har inom oss. Det är där vi har vår trygghet idag. Det är där vi har vår framtid - tror jag.
Men detta kan vi behöva hjälp med, för det är nytt för oss. Hur gör vi för att hitta tryggheten inom oss? Det är inget vi har fått per automatik från våra föräldrar, utan vi får bryta ny mark tillsammans och hjälpa varandra med det här skiftet. Det här är något som vi behöver tala mer om med varandra.
Vi kommer att behöva lära känna oss själva bättre, ta reda på vilka våra värderingar är och stå upp för dem. Hur hittar jag mina egna drömmar istället för att lyssna på alla andra? Vem är jag? Vad älskar jag? Vem vill jag vara? Med vilka vill jag vara? Hur vill jag leva mitt liv, egentligen? Här kommer den nya andligheten in - hur ser jag på mig själv och världen? Hur hänger allt ihop? Vi behöver hitta friden inuti oss, bygga vår egen hamn i det brusande liv vi har omkring oss.



Du kan också få nyhetsmailet, det är bara att signa upp sig på Kreativ Insikt. Ett stort tack till Carolina Gårdheim, denna fantastiska person som med sina kloka ord och underbara ideér delar med sig allt detta till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar