tisdag 21 juli 2009

Kemi eller inte?

Hur kommer det sig att man klickar med vissa personer och inte med andra? Det är en fråga som jag undrat över väldigt länge. Med en del, som man träffar för första gången, känns det som om man känt dem hur länge som helst efter bara en liten stund, medans andra kan man träffa rätt ofta år ut och år in utan att någonsin finna ett band med. Hur kommer det sig egentligen? Det är som ett pussel - det gäller att hitta dom rätta bitarna.



Jag jobbar ju numera på ett ställe där det jobbar väldigt många människor. Jag har träffat några som jag trivs jättegott med. Sen finns det ett par som bara stirrar eller tittar bort när jag kommer. Det får mig att känna mig som en utomjording eller nåt.

Det handlar ju inte om man måste lära känna varandra, utan att man nickar, hälsar eller åtminstone ger ett litet leende tillbaka. Att hälsa på sina kollegor är för mig en självklarhet och det gör jag även om jag inte vet vad de heter eller vilken avdelning de jobbar på. Jag har börjat undvika eller nonchalera vissa personer som beter sig så, men det är ju rätt fånigt egentligen för det stjäl en himla massa energi och det är ju inget vidare.

Jag kommer ihåg när jag fortfarande bodde kvar i Småland, jag umgicks med ganska många människor på den tiden. Vissa av dom personerna klickade det aldrig med fastän man umgicks så mycket. När jag pratar om klickande så handlar det inte om förälskelsekänslor utan människor som man trivs gott med och kan vara sig själv med helt enkelt. Jag kan fortfarande träffa människor som jag måste formulera orden i huvudet innan de kommer över mina läppar, så det blir inte mycket till samtal där inte. Jag trodde nog att det handlade om osäkerhet och att det skulle gå över när man blev äldre men än har det inte hänt något, får väl avvakta några år till...


Jag ska göra en grundligare undersökning i detta ämne så småningom, enbart för att jag tycker att det är intressant och spännande att se om det finns några gemensamma nämnare. Där kommer jag att ta hjälp av Numerologi, Astrologi och de fyra elementen, ev mer om jag snubblar över något relevant.


2 kommentarer:

  1. Hej syrrans kompis! Visst blir det tråkigt när människor inte hälsar. Vi har mycket att ge varandra om vi bara vill tycker jag. Lite vänlighet i vardagen kan göra dagen. DU gjorde MIG glad igår med din hälsning och du anar inte vad bra den satt just den dagen, tack du vänliga människa. Annika

    SvaraRadera
  2. Tack Annika, det är så skönt med positiva människor!

    SvaraRadera