tisdag 22 december 2009

Snö, godis, julklappar & internationellt julbord.

När jag gick upp igår morse så hade världen förändrats, åtminstone den lokala världen. Tänk att snö kan försköna och lysa upp tillvaron så mycket...

Japp, temat för ljusstaden Göteborg är i år,2009, blått, inte illa att de har ordnat så att allt ger ett blått intryck, duktigt jobbat. Har absolut ingenting med min mobil att göra...

Sen var det då dags för en årlig tradition, nämligen de skära karamellerna. Vad är då detta? Jo,det är ett hembakt godis som min farmor gjorde när hon levde och jag har fört traditionen vidare. Mamma tyckte att det var onödigt att göra dem i år, för de är rätt sötsliskiga, men jag vet att de är populära i familjen och nån tradition kan jag väl få ha. Som ni förstår så är de inte så många... Fördelen med hemmagjort godis, i de flesta fallen, är att det är rena, enkla produkter utan några konstiga tillsatser. Riktigt smör, grädde, socker och sirap, choklad (med hög kakaohalt förstås) det kommer man lång med. Någon som blev nyfiken på de skära karamellerna eller Kristdalakarameller som de också kallas i vissa kretsar. Här kommer receptet;
  • 300g socker
  • 75g smör
  • 3dl grädde
  • 75g sötmandel
  • röd karamellfärg

Skålla och hacka mandeln. Blanda allt utom mandeln i en tjockbottnad kastrull och färga smeten. Låt koka under omrörning en god stund. Testa kulprovet. Tillsätt mandeln och klicka ut på smörpapper.

Sen var det dags för en tur in till stan. Varför ska man köpa julklappar i god tid när man kan åka in dagarna innan och trängas och ha det mysigt och stressigt med alla andra, jag bara undrar???
Sen åkte jag ut till Majorna för att umgås med mina vänner därute. Vi enades om, eftersom det snart är jul, så skulle vi köra ett internationellt julbord. Så först så började vi med italienska delikatesser, det finns ju så mycket att välja mellan men vi valde till slut Capricciosa

och en annan italiensk läckerhet, nämligen Pasta Mafioso.

För att göra det hela lite mer orientaliskt så bestämde vi oss för

Sushi för att få med en liten japansk touch.

Voila, ett internationellt julbord och allt från lokala kockar, måste ju tänka lite på miljön också...

Till detta dracks det en hel del rödvin, inte pjåkigt alls, så om ni tröttnar det traditionella julbordet så får ni gärna pröva ideén, hehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar