lördag 9 januari 2010

Igår vaknade jag klockan 5 - och klev upp. Vet inte varför jag vaknar i ottan numera, ålderstecken kanske, eller också så är jag helt enkelt utvilad och behöver inte mer sömn. Sen tog jag mig ett efterlängtat skumbad, mmmm. Mötte upp C.J för en liten shoppingtur på stan. Nu var det underställ i ull som stod först på inköpslistan, vill ju inte frysa nästa vecka. Jodå, det blev lite annat smått och gott också - precis som det brukar när vi springer omkring i butikerna. Sen tog vi en välförtjänt fika hemma hos henne.

Veckan började med en rivstart gällande LCHF, kände att det var dags att dra igång nu efter helgerna med allt som det har inneburit. Det började väl redan i höstas att jag började avvika från min kost men nu är jag som sagt på banan igen. Jag har haft lite problem med luncherna på jobbet, i Norge så äts det ju smörgåsar till lunch, inte så käckt när man vill undvika bröd. Nu har jag iallafall kommit fram till att kall omelett är helt ok till lunch, kanske inte det ultimata men det funkar iallafall, tills jag tröttnar... Igår hittade jag ett recept som jag var tvungen att testa och det var inte helt fel om man säger så, tack till "Garlica" för ett gott recept.

Smörj en eldfast form. Lägg i grovt skivade tomater. Strössla över mindre bitar av färdiggrillad kyckling (ben o. skinnfri). Stek strimlor av rökt sidfläsk i smör (lagom knapriga) - lägg över i formen. Stek sedan skivade champinjoner i smör, salta & peppra - lägg över dessa i formen.
Rör till en sås av lika delar Lomanders bearnaisesås och cream fraiche. Späd med vatten eller röd mjölk till lagom konsistens. Det är lättast att avläsa konsistensen om man värmer såsen i en kastrull. Krydda med salt, peppar och dragon. Häll över såsen i formen - fördela den jämt. Strö över rikligt med riven ost.
In i ugnen på 200 - 225 grader i ca. 20 minuter.

C.F som var här på besök gillade också denna rätt, fast hon inte håller på med LCHF. Anledningen till att hon var här var att vi skulle lägga Tarot, en tradition som vi haft i början på året sen vi lärde känna varandra med några få undantag.

Jag fick lite att fundera på, om man säger så...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar