tisdag 31 mars 2009

Hur jag blev LCHF-are!

Det började med att jag vecka 7 skulle testa Sjukhustes Undersoppa, vem kan motstå följande rader:

Sjukhuset lovar att med hjälp av det här dietprogrammet kommer ni att gå ner i vikt 4-7kg i veckan och ändå må bra. Ni får äta så mycket ni vill och ändå gå ner i vikt eftersom de utvalda ingredienserna förbränner kalorier fortare än de producerar dem. Ni kan äta enligt det här programmet så länge ni önskar. Följer ni det noga kommer det attrensa ert matsmältningsorgan.

En vecka av mitt jojo-bantande liv skulle väl inte vara några problem, hehe. Det var inga problem heller, de första dagarna... När jag var på dag 6 så gick det bara inte att få ner mer av soppan, en matsked sen var det tvärstopp. Kollade runt lite på nätet och av en händelse hamnade jag på Dr Dahlqvists Blogg. När jag läste om LCHF (Low Carb High Fat) så lät det som om det var direkt riktat till mig och jag beställde genast Dr Dahlqvists folder där riktlinjerna finns att läsa. Efter nästan en vecka med den sk undersoppan var detta rena rama himmelriket, visserligen gick jag ner 4 kg men det ska inte vara så plågsamt, hehe. Nu har jag hittat några länkar, se min länklista, där man kan få bra tips och framförallt recept, inte för att jag brukar följa recept men de funkar bra som inspirationskälla. Jag måste säga att jag mår fantastiskt bra av att äta på detta viset, ingen halsbränna, inte "uppsvälld" efter en måltid, inget sötsug efter maten och absolut inga större problem med att gå ut och äta, man kan helt enkelt säga att jag mår toppen. Vid det här laget så har jag gått ner ca 3 kg, alltså ca 0,5 kg/vecka, visserligen skulle jag vilja att det går fortare, hmm, men att äta så här gott och samtidigt må så bra gör att jag tycker det är helt ok, det går ju åt rätt håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar