lördag 20 mars 2010

Inte 3D men bra ändå.

I början av veckan var jag och en kompis och såg Avatar. Jag har gått och längtat efter att se den och jag blev inte besviken. En delvis helt underbar film, vilka vyer och vilka landskap, det går inte att beskriva i ord, bara att det var så fantastiskt vackert. Man har god lust att flytta dit omgående och leva i deras paradis... Sen att man blir tre meter lång, smal och blå är väl smällar man får ta.

Under filmen kom jag på mig själv att sitta och fundera på hur mycket elände den "vite mannen" ställt till med i världen. Så fort det funnits något som han har vela ha så är det bara att ta för sig. Det spelar väl ingen roll om naturen och olika djurarter blir förstörda och utrotade, bara han får bra betalt för det. Eller varför inte förslava andra människor, man kan ju alltid hota med vapen och statuera med några exempel för att sätta sig i respekt för att slutligen få sin vilja fram. Ett land som verkligen har råkat ut för detta, kanske värst av alla, är väl ändå Afrika. Har det inte varit slavar så har det varit fyndigheter i marken såsom tex diamanter och vad har urinvånarna fått för det? De har blivit fattigare än någonsin när andra kommit och plundrat deras land. Det var dessa tankar som kom för mig när jag såg filmen. Jag tror inte att jag är ensam om att se dessa likheter och jag hoppas att det ger ett eko, att folk faktiskt börjar tänka till vad vi egentligen håller på med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar